איך תכיני את הילדים ללימוד סיפור חנוכה בגן?

חג החנוכה נראה באופק, ואת בוודאי כבר חושבת איך תכיני את הילדים. יש לך תובנות משנים קודמות, ואת רוצה השנה להוסיף עוד קצת.

במרכז סיפור חנוכה עומד בית המקדש, אך לילדי הגן יש מושג קטן מאוד מהו בית המקדש. כדי שהסיפור יהיה ברור ומשמעותי עבורם עלינו לתת לילדים רקע. אחרת הנושא לא יובן כראוי ועלול ליצור שעמום וחוסר עניין.

לכן עוד קודם ללימוד על חג החנוכה כדאי לחשוב כיצד נעביר לילדים את נושא המקדש בצורה חוויתית שתיתן להם את כל הבסיס הדרוש.

עלינו לזכור שבית המקדש עומד במרכז ההוויה היהודית.

כל החגים סובבים סביב המקדש, בעליה לרגל והן בעבודת החג. ראוי אם כן שהמקדש יתפוס את מקומו הנכון כאשר אנחנו מספרים על החג. לדוגמא – איך אפשר לספר על פסח, בלי המצווה המרכזית שהיא קורבן פסח. ואיך אפשר ללמוד על חג סוכות בלי לדבר על שמחת בית השואבה שהיתה במקדש.

בשורות הבאות ברצוני להמליץ לך, מתוך נסיוני בהוראת נושא המקדש בגן הילדים, באילו נושאים כדאי להתמקד בהכנה לסיפור חנוכה.

ראשית, שמעתי מגננות רבות שלימדו בגן את נושא המקדש שהילדים מאוד נהנו והתחברו. חלקן עשו את נושא המקדש ממש למרכז הלימוד בסיפור חנוכה, והילדים ידעו המון והכי חשוב ממש חוו בשמחה את הדברים – וגם ההורים הרגישו את זה במסיבת חנוכה.

מתוך נסיון של כ-9 שנים בהוראה תורנית בגנים, נוכחתי לדעת שהילדים צמאים לדעת. וכאשר עושים את זה בצורה כייפית – הילדים שמחים וזוכרים המון!

תחשבו לכמה דברים הם נחשפים בימינו, וכמה דברים הם יודעים בע"פ. האם לדעת עוד כמה פרטים על בית המקדש זה ילאה אותם? השאלה היא רק איך עושים את זה בצורה מעניינת.

אז במה נתמקד בלימוד בגן:

  • מהו בית המקדש בשבילי? בשביל מה צריך בית מקדש?

בית המקדש הוא המחבר בין השמים והארץ. התפילות שלנו עולות לשמים דרך בית המקדש, וה' משפיע עלינו דרך בית המקדש.

  • ארון הברית: מה נמצא בתוך הברית (לוחות הברית וספר התורה), ממה הוא עשוי (מצופה בזהב). נדבר גם על כרובי הזהב שמסתכלים זה בזה.
  • מנורת הזהב: איך ה' לימד את משה את צורת המנורה, במה מדליקים את המנורה (שמן זית), מתי מדליקים אותה (בוקר וערב), ומי מדליק אותה (הכהנים).

בבית המקדש יש חלונות מיוחדים – שמוציאים את האור החוצה, כי בית המקדש מאיר לעולם, על ידי מנורת הזהב. ירושלים אורו של עולם.

  • מי עובד בבית המקדש?

על עבודת הכהנים, ועל בגדי הכהנים.

  • מהו קורבן? מתנה מאיתנו לה'.

אין צורך להיכנס לפרטים איך בדיוק נותנים את הבהמה לה', אלא אם כן הילדים ישאלו. אפשר להסתפק בכך שאנחנו רוצים לתת מתנה לה', ועושים את זה על ידי שמעלים את הבהמה על גבי המזבח, ואחרי כן הכהנים אוכלים ממנה.

בהזדמנות זו עלינו להסבר לילדים מהו מזבח – עדיף להתמקד במזבח העולה ובמדורות שעליו.

  • בית המקדש בימינו נחרב – איך הוא יבנה? האם יש לנו מצווה לבנות אותו בעצמנו?

תפילות שלנו על בנין המקדש.

להקדמה זו יש לייחד לפחות שבועיים.

אחרי כן נספר את סיפור מלחמת היהודים ביוונים. ונדגיש את הנקודות הבאות, בהתאם להקדמה הנ"ל:

  • כיצד היוונים טמאו את המקדש, ומדוע זה היה כל כך חמור ונורא (אחרי שהסברנו את חשיבותו של המקדש אצל היהודים, זה הרבה יותר ברור).
  • מה היתה חשיבותו של נס פך השמן להדלקת המנורה.
  • היוונים טימאו את המזבח, והמכבים טיהרו אותו. חג חנוכה נקרא כך על שם חנוכת המזבח שהיתה בזמן זה – בעקבות זה חזרה עבודת המקדש לסדרה.
  • הנצחון של המכבים היה בכך שהשיגו עצמאות, והביטוי המשמעותי לכך היה האפשרות לחזור לעבוד בבית המקדש.

בהצלחה רבה!

מודעות פרסומת